2012. április 13., péntek

25 ötlet hatékony Facebook bejegyzésekhez

Állapotbejegyzések az üzenőfalon

  • Kerüljük az automatizált bejegyzéseket, különösképp ne állítsuk be a Twitter üzeneteink automatikus post-olását a Facebook üzenőfalunkra. Két teljesen más média, kezeljük is külön őket.
  • Hivatkozzunk más oldalakra (a nevük előtt írjunk egy @ jelet és ahogy elkezdjük írni a nevüket, máris felajánlja az adott oldalt – feltéve, hogy annak az oldalnak rajongója vagyunk, ez fontos!), ezzel az ő üzenőfalukon is megjelenünk, növelve az olvasók számát. Ez egyfajta keresztpromóció, mi tudatjuk olvasóinkkal, hogy létezik a másik oldal, az ő üzenőfalukon megjelenve pedig annak az oldalnak a rajongóival tudatjuk, hogy mi létezünk.
  • Rendszeresen válaszoljunk a rajongók hozzászólásaira! Minél aktívabbak vagyunk, annál jobban ösztönözzük rajongóinkat is aktivitásra.
  • Hívjunk  meg vendéget! Egy – az adott szakmában jártas – külső személy, vagy egy híres meghívott vendég vegye át az oldalunkat egy órára és válaszoljon az olvasók kérdéseire. Ezt természetesen jó előre harangozzuk be rajongóink körében, hogy kellőképpen felfokozzuk a várakozást.
  • Kérjük ki a közösség véleményét! Írjunk bejegyzést egy kérdésről, gondolatról, ami máshol merült fel (Twitter, blog, előadás, stb) és kérdezzük meg a rajongóink véleményét róla.
  • Tegyünk fel poénos kérdést és hagyjuk, hogy a rajongóink válaszoljanak!
  • Kérjünk ötleteket a közösségtől. Kérdezzük meg, miről szeretnének olvasni a következő blogbejegyzésben, e-book-ban…
  • Adjunk fel rejtvénykérdést! Ügyeljünk azért, hogy valami egyszerűbb kérdés legyen, hogy sokan válaszoljanak rá.
  • Tegyünk fel hipotetikus kérdést! (pl: Inkább lennél a tengerparton ilyen melegben, mint itt a gép előtt?)
  • Osszunk meg linkeket a blogunkról és használjuk a link állapotleíró mezőjét arra, hogykiemeljünk egy fontosabb részt a blogból, ezzel felhívva a figyelmet a cikkre!
  • Osszuk meg a linket a heti, vagy havi hírlevelünkhöz. Készítsünk feliratkozó fület és rendszeresen kérjük meg rajongóinkat, hogy iratkozzanak fel a hírlevelünkre.
  • Osszunk meg információkat a cégünkről: hírek, események a cég életéből, állásajánlatok, promóciók, eredmények. Használjunk számokat a demonstrációra, az mindig hatásosabb a szövegnél. (“Az elmúlt hónapban 300%-al növeltük az eladásokat!”)

Fényképek

  • Jelöljünk be embereket a képeken! A barátaik látni fogják ezeket a képeket, ezzel új rajongókhoz juthatunk el.
  • Tegyünk fel sejtelmes képet! Kérdezzünk rá, vajon mi lehet a képen és fokozzuk a várakozást a kommentekben!
  • Kérjük meg az embereket, hogy adjanak címet a képünknek. Jutalmazzuk a legjobbat!
  • Készítettél egy interjút a szakma legjobbjainak egyikével? Készítsünk képeket az interjú alatt és tegyük ki később az üzenőfalra. Éreztessük velük, hogy beláthatnak a kulisszák mögé. Ha valamilyen terméket állítunk elő, fotózzuk le a gyártás folyamatát, legyen szó akár egy étteremről, akár egy cipőgyárról.
  • Tegyünk fel sok képet a termékünkről és használjuk a képfeliratot, azaz írjunk róla pár szót.
  • Hasonlítsunk össze két terméket egy fotón. Kérdezzük meg az olvasók véleményét a különbségről!
  • Ha a blogunkon infografikát osztunk meg, vagy bármilyen képet, a Facebook post-ba csak a fotót tegyük és mellé a linket, hogy az olvasók kattintsanak, ha kíváncsiak!
  • Használjuk ki kreatívan az 5 kis képet az állapotsor fölötti sávban!

Analitikák

  • Emlékezzünk meg az ünnepekről! Használjuk az Insights analitikáját, hogy kiderítsük olvasóink területi és életkorbeli eloszlását. Ne kívánjunk mondjuk boldog Apák napját akkor, ha olvasóink 75%-a nő és a 25% férfi 24 év alatti.
  • Nézzük meg Insights-ban, melyik bejegyzéseink voltak a leghatékonyabbak, mikkel tudtuk a legjobban lekötni az olvasóink figyelmét. Használjuk azt a fajta bejegyzést többször a későbbiekben!
  • Adjunk UTM kódokat a megosztott linkekhez, hogy követni tudjuk a forgalmat, melyet a Facebook-on keresztül irányítunk oldalunkra.

7 ok, amiért nem osztják a blog posztjaidat

1. Érdektelen vagy offtopic tartalom

Az emberek olyan írásokat szeretnek megosztani másokkal is, melyeket hasznosnak, érdekesnek és időtállónak találtak. Próbálj a tárgynál maradni, így az olvasóid is tudják, mit várhatnak el tőled, és talán szívesebben terjesztik tovább, ha úgy érzik, ismerőseiknek vagy családtagjaiknak is hasznára válhat. Próbáld megismerni az olvasókat, és megtudni, mit szeretnének. Ha hasznos információkra vágynak az adott témában, fókuszálj erre, és meglátod, hogy számítani fognak rád, elkötelezetté és rajongóvá válnak.

2. Hiányzik a posztjaidból a változatosság

Mindamellett, hogy fontos a témánál maradnod, igyekezz apró módokat keresni arra, hogy mégis változatosan tudd tálalni bejegyzéseidet. Készíts videóanyagot, vagy kérj fel egy-egy poszt megírására vendégszerzőt. Kérdezd meg az olvasóidat, milyen változtatásokat üdvözölnének a blogon. Ha ügyesen vegyíted a megszokottat az újdonsággal, a blogod sokkal vonzóbb lesz az olvasóid számára, hiszen a friss és érdekes bejegyzéseket mindenki szívesen teszi közzé saját maga is.
Még ha a célod valójában az is, hogy az embereket a weboldaladra csábítsd, ahol majd vásárolni tudnak, akkor se írj folyton csak a termékeidről, az akciókról vagy a céges eseményekről, mert ez nagyon, nagyon hamar unalmassá válik.
Önmagában egy céges hírt csak nagyon kevesen osztanak meg. Helyette inkább koncentrálj a tényleg hasznos tartalmakra, amiknek olvasóid jó hasznát vehetik. Posztolj tutorialokat, vagy híreket a tevékenységeddel kapcsolatban: ezek ügyesen leplezik ama célodat, hogy igazából megosztásokra vágynál.
Az sem mindegy, hogy milyen terjedelemben teszel közzé valamit. Fókuszálj a témára, és próbáld röviden összefoglalni, mert az emberek figyelmét nagyon nehéz oldalakon keresztül lekötni valamivel, főleg, ha a poszt félúton vontatottá és unalmassá válik.

3. Te vagy az, aki nem elég elkötelezett a közösségi média iránt!

Ahhoz, hogy a látogatóidat rávedd arra, hogy a közösségi média csatornáin terjesszék a híredet, neked is aktívan ki kell venned a részedet ennek felépítéséből. Ne csak egy adminisztrátor legyél egy logó mögött, legyél néha igazi ember, csak úgy mint az olvasóid: a személyesség mindig pluszt ad a dologhoz, és talán nagyobb kedvvel nyomnak a megosztás gombra is az emberek. Használd ki a közösségi média minden csatornáját, és blogtartalmaidat tedd közzé Facebookon, Twitteren és Tumblr-en is!

4. Nem elég figyelemfelkeltő a cím

Egy jó cím nagyon fontos, hiszen ez adja az olvasónak az első benyomást. Ha a cím és/vagy a bevezető nem elég hatásos, az olvasó nem fog vele több időt tölteni, csak bezárja a böngészőjét. Hatástalan címmel kizárt, hogy megosztásokat szerezz. A cím aktívan része az egész bejegyzésnek, ennél fogva komoly elvárások támaszthatók iránta. Próbálj a tárgyhoz passzoló, de mégis frappáns, vicces, vagy vonzó headline-t adni posztjaidnak!
Nagyon népszerűek a címekben a számszerűsítések (10 dolog, ami…) illetve a tutorialra utalók (Hogyan érheted el…). Az ilyen típusú címek azonnal elvárásokat támasztanak az olvasóban. Számítanak bizonyos számú érdekes tényre, amit a címben megígértél, vagy arra, hogy egy problémájukra tudsz megoldást, és azt is elárulod, hogyan cselekedjenek. Az ilyen jellegű írásokat nagyon szeretik megosztani az emberek.

5. Az írásaid következetlenek

Ahhoz, hogy rendszeres követőkre találj, neked is követned kell egyfajta hozzáállást. Ha következetlenül posztolsz, ne várd, hogy az olvasók felkészülten várnak arra, hogy mi lesz a következő bejegyzés. A téma mellett nagyon fontos a rendszeresség. Válassz ki egy időpontot, akár a nap egy óráját, akár a hét egy napját, és meglásd, az olvasók rá fognak szokni arra, hogy ezekben az időpontokban felkeressék a blogodat, vagy várakozással nézzék a Facebook oldalt.

6. Nem bátorítod az olvasókat

A rajongók általában meg fogják osztani a posztjaidat, és meg is fognak védeni, ha támadások érnek. Terjeszteni fogják az írásaidat, anélkül is, hogy erre kérnéd őket. Így hát stabil rajongói réteget kell kiépítened, követőkkel. Az ilyen olvasók rendszerint beszélgetni fognak a blogbejegyzéseid alatt, és egyéb platformokon is ki fogják fejezni elkötelezettségüket irántad. A törzsolvasókat speciális kedvezményekkel is bátoríthatod, ami valószínűleg azokat is meg fogja ihletni, akik eddig nem voltak rendszeres követőid.

7. Nehéz megosztani

A közösségi média kihasználása igencsak kardinális kérdés egy blog üzemeltetésekor. Csak a Facebookon hetente 3,5 milliárd(!) tartalom kerül megosztásra. Tedd egyszerűvé a felhasználók számára ezt a műveletet, hogy nagyobb kedvvel végezzék! A kritikus helyekre tegyél megosztás és lájk gombokat, igyekezz a gombokat könnyen észrevehetően, de ugyanakkor ne túl erőltetetten elhelyezni.
Forrás: http://besocial.hu

Miért ugrott meg a Reach érték az oldal statisztikájában?

A Facebook Insights újított, méghozzá azért, hogy pontosabb adatokkal szolgálhasson az adminoknak arról, valójában hány ember találkozik a rajongói oldalon közzétett tartalmakkal. A közösségi háló így magyarázza a változtatást:
„A módosításra azért volt szükség, mert így jobb betekintést kapunk arról, hogy a megjelenítések milyen százalékban voltak organikus, illetve virális eredetűek egy-egy poszt esetében. Az új insights-szal azt szeretnénk elérni, hogy az adminisztrátorok világosabban lássák, hogy mi történik egy-egy bejegyzéssel, amikor a rajongók interakcióba lépnek vele, s ezáltal az ő barátaik is kapcsolatba kerülnek a tartalommal. Ha valaki megoszt egy tartalmat, most a megosztásból származó megjelenítéseket is az eredeti posztnál fogjuk látni. Korábban, ha egy poszt 28 nappal a közzététele után is produkált megjelenést, azt már nem láthattuk a statisztikákban, az újításnak köszönhetően azonban most már ez is látszik, ettől a nagy megugrás minden oldal statiszikájában.”

A megjelenésszám tükrözi az összes felhasználót, aki valaha találkozott a poszttal, de a mérés két feature-rel egészült ki:
  1. A korábbi statisztikák kétszintes mélységig mérték a megjelenéseket: csak a rajongók és azok ismerőseinek szintjén. A kulcsadatok (mint az elérés – reach, elkötelezett rajongók – engaged users, és a beszél róla – talking about this) azonban most már három szinten méri a megjelenítéseket.
  2. A Facebook korábban csak 28 napig mérte az adatokat, az ezután érkező interakciókról nem volt tudomásunk. A változtatás óta nincs mérési limit, egészen addig kapjuk az adatokat, amíg a poszt interakciókat vagy megjelenést generál.
Mit is jelent ez valójában? Csupán annyit, hogy a következő napokban – különösen a vírusszerűen terjedő posztoknál – kiugróan magas számokat fog produkálni minden oldal. Mivel egyelőre úgy tűnik, hogy a Facebook visszamenőleg nem fogja alkalmazni az újfajta mérést, gyakorlatilag lehetetlen lesz megállapítani a növekedés (?) valódi mértékét az átállás előtti és utáni időszakban. Sokan ráadásul– persze helytelenül – a Timeline-ra való átállással fogják azonosítani a hirtelen megugrást.
Mindemellett mégiscsak bizakodunk abban, hátha az új statisztika néhány régebbi adatra is ki lesz vetítve, nagyon hasznos lenne az összehasonlítás szempontjából, ha legalább az elmúlt három hónap adatait ilyen formában is elérhetővé tennék. A kezdeti bizonytalanság ellenére azonban mindenképpen kétségtelen, hogy az adminisztrátorok mind pontosabb adatokkal dolgozhatnak majd a jövőben, és választ kaphatnak végre arra a kérdésre, hogy valójában milyen messzire tud eljutni egy-egy bejegyzés a rajongókon keresztül.
Mely posztok voltak azok, amik a legnagyobb port kavarták? Vajon a fellángolás után azonnal visszaesett a teljesítményük, vagy azóta is terjednek? Ezekre most mind megkaphatjuk a választ. Reméljük, hogy a Facebook további részleteket oszt majd meg velünk a terjedés módját illetően, jó volna tudni például, hogy egy adott megosztás-számból hányat követtek el a rajongóid, és mennyit az ismerőseik. Hány szinten át tud terjedni egy igazán jó tartalom? Ezek mind mind érdekes kérdések, és sok adminisztrátor oldalát fúrhatja a kíváncsiság annak ellenére, hogy a Facebook ezidáig is töméntelen mennyiségű és részletességű adattal szolgált az üzemeltetett oldalról.

Forrás: http://besocial.hu

Ismerd fel a szabálytalan Facebook nyereményjátékokat!

Értsük meg a fogalmakat!

Hogy megfelelően tudjuk tervezni a leendő promóciónkat, meg kell értenünk az alapfogalmakat, illetve a Facebook Promotion Guideline előírásait. Nem könnyű feladat, mert az angol nyelvű szöveg nem mindenhol egyértelmű, ezért is segít nekünk a Facebook egy magyarázó videóval, melyet megnézve az angolul tudók akár ugorhatnak is cikkünk aljára, számukra minden világos lesz:

Mi is számít pontosan promóciónak a Facebook-on?

Sokan úgy gondolják, hogy a szabályzat csupán a nyereményjátékokra vonatkozik, pedig ennél jóval többet jelent: a Facebook értelmezésében “promotion”-nek minősül minden olyan kampány, amiben játszani lehet (nyereményjátékok), illetve amiben ajándékba adunk valamit a résztvevőknek (kuponok, kedvezmények, letölthető anyagok). Ezek mindegyikére vonatkoznak az előírások, melyeket be kell tartanunk.

Hol futtathatunk a Facebook-on belül kampányokat?

Ahol biztosan nem: az üzenőfalon. A szabályok szerint nyereményjátékot, vagy akciókat kizárólag egyedi fülön, vagy egy alkalmazás saját oldalán futtathatunk.

Mire figyeljünk a részvételi szabályzatban?

Amikor a játékszabályt, részvételi feltételeket írjuk, minden esetben bele kell írnunk a Facebook felelősségét kizáró sablon nyilatkozatot: “This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You are providing information to [cég neve] and not to Facebook.”, azaz valami ilyesmit: “Ezt a nyereményjátékot a Facebook semmilyen formában nem támogatja, azzal összefüggésbe nem hozható. A játék során átadott adatokat a <<Cég neve>>kezeli, azt a Facebook semmilyen formában nem kapja meg.”
Célszerű a szöveget angolul is beleírni a későbbi félreértések elkerülése végett.

Hogyan vehetnek részt a jelentkezők a promócióban?

A legfontosabb: tilos a játékban való részvételt kizárólag a Facebook funkciók valamelyikéhez (like, megosztás, hozzászólás) kötni!  Tehát a “Legyél a rajongónk hogy részt vehess a játékban!” feltétel szabálytalan, nem lehet elegendő csupán rajongónak lenni ahhoz, hogy valaki bekerüljön a játékosok közé: rendelkeznie kell a kampányunknak saját regisztrációs felülettel, ahol a jelentkezők megadják saját nevüket, vagy email címüket, telefonszámukat, bármilyen más adatukat. Ezeket természetesen elkérhetjük egy alkalmazás engedélyezésével is.
Amit elvárhatunk a jelentkezőktől, az az, hogy a játékban való részvétel előtt legyen a rajongónk: “Ezt a játékot rajongóinknak szerveztük, ahhoz, hogy részt tudj venni benne, előbb kattints a Like gombra!” – ez szabályos, csak utána legyen még egy játékban való részvételhez kötött regisztráció.

Hogyan szavaztassunk?

Nagyon egyszerű: tilos a Facebook Like gombját használni a szavazásra! Ha a promóciónk olyan, amiben szavazatokat gyűjtűnk a résztvevők számára, akkor a játék alkalmazásnak rendelkeznie kell saját szavazó gombbal, ami nem lehet a Like, vagy Share gomb.

A nyertes értesítése

Itt is figyelembe kell vennünk egy fontos szabályt: nem használhatjuk a Facebook egyetlen funkcióját sem arra, hogy a nyertest értesítsük a nyereményéről! Azaz a nyertest a korábban elkért e-mail címen, vagy telefonszámon kell értesíteni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem írhatjuk ki a nyertesünk nevét a Facebook-on, demeg kell győződnünk róla, hogy mielőtt ezt megtesszük, a játékos hozzájárulását adta a nevének közléséhez.
Még egy fontos kitétel, amire érdemes figyelnünk: amikor a promóciót hirdetjük: még véletlenül se sugalljuk, hogy azt a Facebook-kal közösen szervezzük!
Csupán a fentieket kell betartanunk és akkor már nem kell félnünk tőle, hogy a Facebook hirtelen eltávolítja az oldalunkat a szabálytalan promóciónk miatt. Bár sokan úgy gondolják, ez velük biztosan nem történhet meg, ne legyünk nyugodtak, számos példa volt már erre az elmúlt időszakban.
Forrás: http://besocial.hu

Hogy kapjunk több like-ot és hozzászólást rajongói oldalunkon? – 4. rész: hogyan moderáljunk?

Irányítsd a közösségedet!

Mivel te menedzseled az oldalt, számos eszköz áll rendelkezésedre ahhoz, hogy irányítsd az oldalon folyó beszélgetés menetét. Ügyelj azonban arra is, hogy amíg nem muszáj, ne avatkozz közbe. Általános tapasztalat, hogy azok a beszélgetések, amelyekbe az admin túlságosan belefolyt, egy idő után nem fejlődnek sehová. Nem kell úgy érezned, hogy feltétlenül kötelező minden bejegyzéshez hozzászólni. Megint csak tapasztalat, hogy azok a bejegyzések, melyeket te posztolsz, majd adminként elsőként kommentálsz, általában kevesebb további hozzászólást kapnak. Várj legalább 3-5 kommentelőt, mielőtt hozzászólsz te is a témához. Ha kibírod, próbáld teljesen megállni, hogy te is közbeszólj, és figyeld, hogy enélkül is hány kommentet kapsz.

Problémás felhasználók

Az ilyen tagokat könnyedén eltávolíthatod vagy blokkolhatod, de nagyon ügyelj arra, hogy tényleg csak az arra okot adó emberekkel tégy így, és ne azokkal, akik esetleg valódi problémára világítanak rá egy reklamáció keretei közt. És ha már itt tartunk: ha valamit rendszeresen kifogásolnak a rajongók, igyekezz helyrehozni a hibát! Ha elkövettél egy bakit, kérj érte elnézést. Mindig lesznek olyan üzletek, akik egyszerűbbnek találják, ha törlik a reklamáció feladóját, de ez nem működik. Ha ugyanis így teszünk, könnyen kapunk helyette tíz dühös embert, akik felfigyeltek a fenti akcióra, és – hozzátesszük, jogosan – kifogásolták azt. Ezek után ne csodálkozzunk, ha innentől kezdve minden lehetőséget meg fognak ragadni arra, hogy tovább szítsák a feszültséget és ezzel rossz hírnevet próbáljanak generálni nekünk.
A Nikon a minap egy félresikerült bejegyzéssel haragította magára a rajongóit, mert azt sugallta, hogy csak annyira lehetnek jó fotósok, amennyire jó eszközöket vásárolnak a fotózáshoz.
Miután látták, hogy félreérthető módon fogalmaztak, gyorsan jött a reakció és elnézést kértek olvasóiktól:
Nagyon fontos, hogy erre odafigyeljünk, a közösségi hálón létrehozott üzleti oldalunk ugyanis gyakorlatilag egyenértékű egy nyilvános ügyfélszolgálattal. Ha valaki szemtanúja annak, hogy egy problémás vevő beírását töröljük, vagy oda nem illő módon reagáljuk le, könnyedén sodorhatjuk bajba magunkat. Akkor végzünk jó munkát, ha képesek vagyunk ilyenkor megadni magunkat, és megfontoltan, alázatosan válaszolni, ez a magatartás ugyanis bizalmat fog kelteni más felhasználókban.

Hogyan kerüljük el az ilyesmit?

A legtöbb ember, aki dolgozott már valaha ügyfélszolgálaton, megtanulta, hogy első felindultságból nem ír e-mailt. Nyilván csábító a gondolat, hogy egyetlen kattintással töröljük a nekünk nem tetsző megnyilvánulást saját falunkról, de ne tegyük! Ha ilyennel találkozunk, szépen álljunk fel a géptől, tegyünk 2 lépést hátra, vegyünk néhány mély lélegzetet, és legalább pár percre foglaljuk el magunkat valami mással. Gondoljunk arra, hogy egyetlen tag posztja az üzenőfaladon nem feltétlenül fog eljutni az összes többi taghoz, jó esetben csak nagyon kevesen fognak találkozni vele. Ez nem vészhelyzet. Ha idegesnek, izgatottnak, sértettnek érezzük magunkat, egyenesen tiltsuk meg magunknak a válaszadást addig, amíg nem konzultáltunk valaki mással ezügyben, sőt, ha a helyzet úgy kívánja, kérjünk meg egy másik kompetens személyt arra, hogy helyettünk válaszoljon.
Az is könnyedén előfordulhat, hogy egy másik felhasználótól fog érkezni egy tökéletesen politikailag korrekt válasz. Ha ez így történik, az sokkal hitelesebb lesz mások szemében, ezért valljuk azt, hogy igenis megéri 30-60 percet várni, mielőtt bármit is reagálunk.
Forrás:  http://besocial.hu

Hogy kapjunk több like-ot és hozzászólást rajongói oldalunkon? – 3. rész: trükkök a hatékony bejegyzésekhez

Létrehoztál egy közösséget? Vezesd!

A Facebook lehetőséget ad neked arra, hogy ne csak magad köré gyűjtsd a rajongókat, de a velük folytatott beszélgetés fonalát is te szabd meg. Sokkal jobb, mint a Twitter, ahol a beszélgetések elaprózódnak, ezért nehéz őket követni. Megkérheted például rajongóidat, hogy posztoljanak a szenvedélyükhöz kapcsolódó képeket és videókat, könnyen lehet ugyanis, hogy sosem voltak még olyan közösségnek a tagjai, ami erre kérte volna őket.
Az ilyen típusú felhasználók megszerzése gyerekjáték, és magas átkattintást generálnak elhanyagolható anyagi befektetés ellenében. Hozd őket össze egy csoportba, és máris kaptál egy örökmozgó gépezetet, aki tartalmat és beszélgetéseket generál az oldaladon. Feltehetsz kérdéseket és komplett kérdőíveket is készíthetsz azért, hogy még jobban megismerhesd őket.

Posztolási trükkök

A lájkszerzésre a legjobb mód így indítani a bejegyzést: „Lájkold, ha…”. A kiírás második felében törekedjünk valami egyszerű üzenetre, amivel sokan könnyedén tudnak azonosulni.
Hozzászólások generálására írjuk ezt: „Kommentben várom véleményeteket arról, …”, itt is próbálj olyan témát felvetni, melyet sokan magukénak érezhetnek majd.
Ha pedig weboldaladra szeretnéd irányítani a forgalmat, állapotfrissítésedbe tegyél egy linket, ami oda mutat, és kérd meg a rajongókat, hogy kattintsanak rá (persze tedd hozzá azt is, hogy ez nekik valójában miért jó).

Nézzük meg a három módszert alaposabban!

„Nyomj egy lájkot, ha…”.

Nagyon egyszerű a képlet: arra apellál, hogy a rajongók egyet fognak érteni veled. Válassz valami olyan üzenetet, amivel jó eséllyel a rajongóid legalább 60 százaléka azonosulni fog majd. Ha az oldalad témája eleve olyan, ami egy kifejezett eszmét próbál közvetíteni, nem lesz nehéz dolgod, szinte biztos lehetsz abban, hogy az állapotfrissítésbe kitett mondanivalódat pozitívan fogadják majd. Lájkolásukkal tudják majd kifejezni egyetértésüket, egyszerű, mint az egyszeregy, nemde?
Ha sikeresen elsajátítottuk ezt a módszert, az alábbi módokon variálhatjuk:
Posztoljunk olyan videót vagy képet, ami szorosan kapcsolódik az általunk közvetített termékhez, szolgáltatáshoz vagy életérzéshez, és írjunk valami ilyesmit mellé: „Lájkold, ha szereted…” vagy „Lájkold, ha el tudnád magad képzelni itt/így… Lájkold, ha úgy gondolod, hogy… Lájkold, ha szeretnél egy ilyet… Lájkold, ha hiszel abban, hogy…” Ugye, hogy nem bonyolult?

Kérdések és felszólítások

A legjobb kérdések azok, melyek nyitottak, nem pedig eldöntendőek. Képzeld el magad egy első randin, ahol a cél az, hogy beszélgetésre bírd a partneredet. Minél többet hallgatsz, annál nagyobb eséllyel fogod elérni a célodat. Minél többet beszélsz, annál inkább valószínű, hogy nem fogod megkapni, amit akarsz.
Így kérdezz tehát:
„Mit gondolsz arról, hogy…?” (Igyekezz pozitív vonatkozású dologról kérdezni, és kerüld a rossz hírek kivesézését!)
Kérd meg az embereket, hogy töltsék ki a hiányzó részt, így: „Az optimális munkanaphoz hozzátartozik az, hogy _______.”
„Mi történne, ha…?”
„Mik a céljaid?”
„Ha egyetlen dolgot megváltoztathatnál a …….-val/vel kapcsolatban, mi lenne az?”
„Mit szeretsz a legjobban a ……-ban/ben?”
És így tovább.

„Kattints a linkre…”

Valahányszor bemásolsz egy url-t a megosztási mezőbe, a Facebook automatikusan behúzza az url-hez tartozó képet, címet és leírást. A legtöbben azt gondolják, hogy ezek az információk kőbe vésettek és megmásíthatatlanok, de ez tévedés. Kattints a behúzott címre, és változtasd meg, klikkelj a leírásra, és írd át azt is. Ez életmentő lehet, ha véletlenül valami fura html formátummal találkozunk, vagy azt látjuk, hogy a behúzott kép tökéletesen irreleváns a posztolni szándékozott tartalommal. Ha ilyet látunk, inkább válasszuk az indexkép mellőzését ahelyett, hogy teljesen oda nem illő képpel osztanánk meg egy bejegyzést.
Ha minden információ stimmel, amit a meta tag-ek által kapott a poszt, akkor se bízzuk a véletlenre, hogy olvasóink fognak-e kattintani a linkre. Írjunk mellé ösztönző szövegeket, mint például: „Nézzétek meg ezt a blogot, mert…!” vagy „Kattintson mindenki, aki nem szeretne lemaradni erről az akcióról!” Bejegyzéseidben kerüld a sorozatos én-üzeneteket, és inkább arra összpontosíts, hogy a fogyasztók szempontjából miért jó az, amit közölni szeretnél velük. Nem elég, hogy kattintásra ösztönzöd az olvasókat, az sem árt, ha – bár a bejegyzésed címe nagyon is hívogató – arra is ráveszed a felhasználókat, hogy a poszt alatt is kifejezzék tetszésüket vagy véleményüket. Azt ugyanis nem tudjuk biztosan, hogy a Facebook számontartja-e, hogy a megosztott tartalom hány látogatót generált oldaladra, az EdgeRank algoritmusának kielégítéséhez arra is szükség van, hogy magát a posztot is sokan lássák és sokan lépjenek vele interakcióba.

Jó posztok vs. rossz posztok

Előbbiek ismérvei:
  • Visszacsatolási rátája 1% vagy nagyobb
  • Legalább a rajongóid 50%-a látta
  • Figyelemfelkeltő
  • Kérdést fogalmaz meg vagy lájkolásra buzdít
  • Figyelembe veszi rajongóid geográfiai és demográfiai sajátosságait
  • Pozitív gondolatokat fogalmaz meg
  • Megfelel mindazoknak a kritériumoknak, melyek alapvetései a közösségi marketing stratégiának
Miről ismerheted fel a rossz posztokat?
  • 0,5% alatt teljesítettek
  • Kevesebb, mint a rajongóid egyharmada látta
  • Nem talált közönségre
  • Olyan bejegyzés, mely a felhasználók kevesebb, mint 5%-ára volt hatással
  • Olyan tartalom, amivel várhatóan csak nagyon kevesen tudnak azonosulni
  • Képleírás és felhívás nélkül kiposztolt fotók

Tanulj korábbi bejegyzéseidből!

Az oldalmenedzserek számára elérhető néhány igen hasznos statisztika, többek között az utolsó 10 posztra vonatkozó meglehetősen részletes adathalmaz. Viszonylag egyszerűen megállapítható hát, hogy mely posztok teljesítettek jobban, és melyikek rosszabbul. Válassz ki néhányat mindkét típusból, és próbáld meg kitalálni, vajon mit csináltál az adott bejegyzésnél jól, és egy másiknál mit tettél rosszul. Ha felállítottál egy teóriát erre vonatkozóan, próbálj a jól teljesítő bejegyzésekhez hasonlóakat gyártani, és teszteld az eredményt!
Forrás: http://besocial.hu
Forrás: http://besocial.hu

Hogy kapjunk több like-ot és hozzászólást rajongói oldalunkon? – 2. rész:

Mérések és számítások

Az, hogy oldalad bejegyzései hány like-ot, vagy hozzászólást és megosztást kaptak, gyakorlatilag mindenki számára látható információ. Ha adminja vagy az oldalnak, akkor viszont ennél részletesebb információ is a rendelkezésedre áll, hogy lásd, hogyan teljesített 1-1 post-od, mennyire sikerült aktivizálnod rajongóidat. Lapozzunk vissza az oldalunk bejegyzéseiben pár nappal és nézzük meg a post-ok alatt látható számokat (általában 2 nappal korábbról már látnunk kell ezeket):

Elérés (People reached)

Ez az adat azt jelöli, hogy az adott poszt hány egyedi olvasót ért el. Ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az emberek el is olvasták a bejegyzést, de jelzi, hogy hány ember látta azt.

Hányan “beszéltek róla” (People Talking About This)

Ez az adat azt mutatja meg, hogy az adott poszt mennyire volt népszerű rajongóid körében. A Facebook ezt a lájkok és kommentek, hozzászólások összességéből számítja ki a megjelenés függvényében. Ez nem azt jelenti, hogy általában hány embert és hogyan érsz el,kizárólag az adott post-ra vonatkozik.
Fontos! A bejegyzések alatti Talking About This érték mindig az adott post-ra vonatkozó egyedi érték. A rajongók száma alatti “talking about this” érték viszont 7 nap összesített értékeit mutatja, tehát összeadja 7 nap összes egyedi (a bejegyzések alatt látható) Talking About This értékét! Ez utóbbival a tendenciákat figyelhetjük inkább, az előbbivel pedig pontos adatokat kapunk 1-1 bejegyzésről.
Előfordul, hogy egy posztot csak nagyon kevesen látnak, mégis nagyon magas visszajelzési rátát generál. Kár ilyenkor azon bosszankodni, hogy miért nem látták többen, hiszen ez a számadat ugyan fontos, mégis igen torz képet tud adni arról, hogy valójában bejegyzéseid hogyan teljesítettek. Általánosságban elmondható, hogy érdemes körülbelül 1%-os visszajelzési rátára törekedni, ezt elérve már jó bejegyzésről beszélhetünk.

A bejegyzés hatékonysága

Ha az elérés és a “Talking About This” számokat elosztjuk egymással, akkor kapjuk meg a “Virality” hányadost, melyet az új Insights-ban is láthatunk:
Ahogy említettük, ha ez a Virality hányados 1% fölötti értéket mutat, megnyugodhatunk, jól teljesített a bejegyzésünk. Ügyeljünk az Insights-ban látható számokra, figyeljük a tendenciákat: ha az elérés csökken, tudhatjuk, hogy lassan kezdünk eltűnni az inaktív rajongóink hírfolyamából. Ezért kell minimum heti 2-3 alkalommal vetnünk egy pillantást az oldalunk mögötti statisztikákra:

Elvesztett rajongóid már örökké elérhetetlenek maradnak?

Ha nem sikerült a tagokat hónapról hónapra nagyobb interakcióra buzdítani, és ezzel bekövetkezett, hogy eltűnjünk a hírfolyamukból, sehogy, vagy csak nagyon nehezen tudjuk visszaügyeskedni magunkat a számukra látható posztok közé. Talán a leghatékonyabb módszer, ha reklámtrükkökkel próbálkozunk: ezeket a „halott” rajongókat ugyanis hirdetések segítségével tudjuk legkönnyebben feltámasztani.
Forrás: besocial.hu

2012. április 12., csütörtök

3 mérőszám, ami mérföldkő lehet Facebook stratégiádban

A Facebook nem csak a világ legmonumentálisabb közösségi hálója (több mint 800 millió felhasználóval), hanem ezzel egyidőben egy adatgyűjtő óriás is. Amióta átalakították az Insights-ot, az oldalak adminjai döbbenetes mennyiségű információhoz juthatnak rajongóik virtuális tevékenykedéseiről. Ezeket az információkat pedig – ha jól használod – kamatoztathatod marketing stratégiádban: megtudhatod, mi kell a rajongóidnak, hogy azok aktívabbak és elkötelezettebbek legyenek, valamint ezt könnyedén fordíthatod az eladásaid javára is.
Ugyanakkor ezt a hihetetlen adatmennyiséget átnézni is komoly kihívást jelenthet. Ahhoz, hogy elkerüljük az adathalmazok tengerében való elmerülést, ki kell választanunk néhány kulcsfontosságú jellemzőt, és azokat  komolyabban górcső alá venni.
Az alábbiakban 3 ilyen kulcsadatról ejtünk szót, melyeknek folyamatos követésével és vizsgálatával konkrét stratégiát dolgozhatsz ki oldalad jobbá tételére és eladásaid növelésére!

1. „Talking about this”

Az új mérési adatok közül ez az egyik. A többitől eltérően ez az egyetlen olyan adat, mely a nyilvánosság számára is látható rajongói oldalunkon. Ez a szám prezentálja az összes olyan embert, aki az elmúlt 7 napban bármiféle kapcsolatot létesített az oldalunkkal, beleértve az új lájkolókat, a kommentelőket, azokat, akik bármit megosztottak vagy kedveltek, jelölve lettek, kérdésre válaszoltak, vagy részvételüket jelezték egy, az oldal által létrehozott eseményen.
Az Insights-ban jól követhető ennek az adatnak a százalékos változása, így könnyedén figyelemmel kísérhetjük, hogy az egyes hetek között milyen eltérés tapasztalható. Ha egy igazán pörgős rajongótáborod van, és szeretnéd őket teljesen elvakult és elkötelezett tagokká tenni, a „Talking about this” mérése erre a legjobb eszköz, hiszen ez mutatja a leghitelesebben, hogy hányan foglalkoznak azzal, amit csinálsz.
Szerencsére egy igen könnyű eszközzel növelhetjük ezt a számot: kérjünk és kérdezzünk!
Tégy fel rajongóidnak kérdéseket, kérd ki a véleményüket, vagy szólítsd fel őket a kattintásra! Ne írj olyat, hogy „Úristen, olyan izgatott vagyok az idei EB miatt!!!”, helyette írd ezt: „Kattints, ha te is remegve várod már az idei EB-t!”.  Arra is bátran megkérheted őket, hogy osszák meg az általad posztolt tartalmat, valahogy így: „Ha tetszett/hasznosnak találtad az írást, nyomj a megosztás gombra, hogy ismerőseid is elolvashassák!”. Az ilyen apróságok elősegítik, hogy rajongóid aktívak maradjanak, és ne csak olvassák bejegyzéseidet!
Tipp: Sose hagyd őrizetlenül egy friss bejegyzést! Figyeld a reakciókat, köszönd meg a megosztásokat, vagy a pozitív véleményeket, mert ez mindig jó lépés afelé, hogy hosszasabb beszélgetések bontakozhassanak ki a posztod alatt, ami egyrészt jó érzés neked és a rajongóknak is, másrészt full technikai siker!

2. „Engaged users” – elkötelezett rajongók

Szintén az Insights-ban találhatod ezt az adatot. A Facebook Insights oszlopokba rendezi a történéseket aszerint, hogy mi volt a kérdéses bejegyzés, pontosan mikor jelent meg, milyen visszajelzések érkeztek, stb., ezek közül az egyik oszlop lesz az Engaged Users. Ez a szám azokat az egyedi látogatókat jelöli, akik az adott poszttal kattintás (lájk, megosztás, stb) útján kapcsolatba kerültek. (Jó tudni: ezek az adatok maximum 28 napi megfigyelésen alapulnak, eddig számol az Insights!)
Fontos: ha itt magára a számra kattintasz, egy kördiagrammot kapsz, mely olyan megvilágításban mutatja a kattintásokat, amit sehol máshol nem számol a Facebook. Például ha egy posztban taggeltél valakit, és valaki erre kattintott, ezt a számot itt fogod látni, illetve az olyan kattintásokat is méri, mint például a korábbi posztok alatt szereplő időmegjelölés (például: Tegnap, 10:16), hiszen ez is egy kattintható link. Ez azért érdekes, mert eddig csak a kommentek és lájkok számát láthattuk, de most már másfajta kapcsolatba kerülési módokból is kiindulhatunk, ha arra vagyunk kíváncsiak, valójában hány embert érdekelt a poszt annak ellenére, hogy mondjuk nem lájkolta és nem is kommentálta.
Láthatod, ki milyen módon érdeklődött irántad, és ez jó ösztönző lehet a jövőre nézve is, hogy több akcióra hívást helyezz el bejegyzéseidben.
Tipp: Lépj fel magabiztosan és célozd meg a valódi célközönségedet! Ha a fenti mérés alapján úgy tapasztalod, hogy van még hova fejlődni, akkor a legvalószínűbb oka ennek az, hogy közönségednek nem adsz elegendő információt ahhoz, hogy akcióba lépjenek az oldalon, vagy nem olyan információkat adsz, melyek valóban érdekelhetik őket.
Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
  • Ki valójában az ideális célközönségem?
  • Mennyi idősek?
  • Férfiak vagy nők?
  • Hol élnek?
  • Mire van szükségük tőlem?
  • Milyen típusú tartalmakra vágynak?
  • Milyen megoldásokkal szolgálhatok nekik?
Ahelyett, hogy a fenti kérdésekre saját kútfőből próbálnál válaszolni, inkább gyűjts visszacsatolásokat online: készíts például kérdőívet, és tudd meg abból, hogy valójában mit keresnek nálad/benned  a rajongóid, akik lelkesen csatlakoztak oldaladhoz!
3. „External referrers” – azaz külső hivatkozások
Ha baloldalt az Insights-ra kattintasz, megjelenik alatta 3 címke. Kattints a „Reach” fülre, és görgess az oldal aljára. Itt láthatod, hogy a látogatóid a közvetlen forgalmon kívül honnan érkeztek még az oldalra, például keresőkből!
Minden adminnak figyelemmel kellene követnie, hogy az emberek honnan és hogyan találhatnak rá az adott rajongói oldalra online. Természetesen alapvetően az a fontos, hogy a Facebook oldal segítségével forgalmat generálj saját bázisodra (legyen az egy statikus weboldal vagy egy blog), ugyanakkor nem elhanyagolható az sem, hogy a folyamatot más szemszögből nézzük, és más külső oldalakról is próbáljunk forgalmat generálni Facebook oldalunkra.
Miért?
Mert a Facebookon olyan beszélgetések és kapcsolatok jöhetnek létre, melyek számára adott esetben nincs mód vagy felület egy átlagos weboldalon. Az ilyen beszélgetések pedig jó piaci betekintést nyújthatnak, és jó esetben valódi eladásokhoz is vezethetnek.
Tipp: Próbálj meg külső látogatókat terelni a Facebook oldaladra. Először is vizsgáld meg, hogy honnan jönnek a legtöbben, és mérd fel, honnan jöhetnének még, majd tedd fel magadban az alábbi kérdéseket!
  • Keresési szempontból jól optimalizáltam a rajongói oldalamat? A Google segítségével könnyedén rám találhatnak azok, akik rám keresnek? Vizsgáld felül, hogy elegendő kulcsszót tartalmaznak-e az információ fül alatt leírtak, és ha nem, sürgősen töltsd fel ütős kulcsszavakkal, ezzel is elősegítve, hogy aki keresőből érkezik, egyből megtaláljon!
  • Eleget teszek azért, hogy külső felhasználókat hozzak az oldalra? A legjobb mód erre, ha ténylegesen kilépünk kicsit a közösségi zónából, és megpróbálunk máshol is megjelenni, főként eleve nagy forgalmú blogokon. Jó megoldás lehet a részvétel webszemináriumokon, konferenciákon, de akár ingyenes online tréning indításával vagy egy jó interjúval is kitűnhetünk és elérhetjük az embereknél azt, hogy a Facebookon is kíváncsiak legyenek ránk.
  • Külső weboldalam/blogom elegendő utalást tartalmaz a Facebook követés lehetőségére? Ha a válasz nem, gyorsan építs be tetszik és megosztás gombokat, és természetesen jól látható helyen tüntesd fel lehetőleg minden aloldalon, hogy igenis megtalálható vagy Facebookon, és bárki egy kattintással a követőddé válhat!

Forrás: http://besocial.hu